TERKINI DI

Saturday, April 2, 2011

Menjana usahawan siswazah

Oleh: Esah Abdullah

Program menjana usahawanan siswazah dilihat mampu menghasilkan graduan dan usahawan yang baik dan berkualiti di samping memberi pendedahan kepada pelajar tentang dunia keusahawanan.

Pengerusi Jawatankuasa pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri YB Dato’ Mohamed Awang Tera berkata, kerajaan menerusi halatuju pembangunan negeri mahu membudayakan aktiviti keusahawanan di kalangan siswazah.

“Melalui kesepakatan dan perancangan yang strategik dijangka dapat membendung peratusan pengangguran yang mencecah 80,000 setahun,” katanya ketika berucap di majlis penutup program Universiti Malaysia Terengganu (UMT) Youngpreneurs 2011 di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) petang semalam (2 April).

Hadir sama, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UMT, Prof. Dr. Yahya Ibrahim dan Timbalan Pengurus Besar Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU), Haji A. Razak Sulaiman.

Katanya, mengikut data di Kementerian Pengajian Tinggi daripada jumlah berkenaan 70 peratus terdiri daripada siswazah Melayu dan di Terengganu sahaja sejumlah 7,000 orang yang tidak ada kerja.

“Dengan pelaksanaan program sebegini dapat melahirkan kesedaran minda serta kematangan berfikir dalam diri siswazah ketika membuat keputusan demi masa depan yang gemilang,” katanya.

Katanya, siswazah merupakan aset paling berpotensi sebagai agen tranformasi sektor keusahawanan dan melalui kegigihan, kreatif berinovatif akan membawa perubahan positif dalam membantu peningkatan ekonomi negeri.

Program ini berlangsung selama tiga hari bermula 31 Mac, merupakan usahasama Fakulti Pengurusan dan Ekonomi UMT dan YPU yang disertai 750 orang siswazah serta 40 usahawan di negeri ini dengan menjual pelbagai produk.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...