TERKINI DI

Monday, April 25, 2011

JBPM berjaya selamat harta benda bernilai RM16.3 bilion

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) berjaya menyelamatkan harta benda bernilai RM16.3 bilion dalam kejadian kebakaran di seluruh negara sepanjang tahun lalu.

Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan JBPM, Haji Amer Yusof, berkata daripada jumlah berkenaan RM131 juta harta benda dapat diselamatkan dalam kejadian kebakaran di Terengganu.

“Manakala taksiran kerugian seluruh negara sebanyak RM756.7 juta dan taksiran kerugian di negeri ini berjumlah RM13.3 juta,” katanya ketika berucap merasmikan Seminar Keselamatan Kebakaran JBPM Terengganu di Ri-Yaz Heritage, Pulau Duyung, Kuala Terengganu, hari ini.

Hadir sama, Pengarah JBPM Terengganu, Encik Md Salleh Sarbini; Timbalan Pengarah Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Terengganu, Puan Hanisah Ahmad dan Penolong Pengurus Kanan Contruction Industri Development (CIDB) Encik Ahmad Abdullah.

Haji Amer berkata, sepanjang tahun lalu pihaknya menerima sejumlah 29,341 panggilan kebakaran seluruh negara dan sejumlah 1,050 panggilan telah direkodkan di negeri ini.

“Daripada jumlah kebakaran yang dicatatkan telah membabitkan 89 kematian dan 82 mangsa yang cedera manakala di Terengganu mencatatkan tiga kematian,” katanya.

Haji Amer berkata kebiasaan kebakaran berpunca daripada kelalaian manusia dan menjadi tanggungjawab bersama anggota masyarakat untuk mewujudkan situasi selamat dalam setiap aspek kehidupan harian.

Seminar sehari itu membabitkan pembentangan empat kertas kerja yang disertai 500 peserta dari seluruh negara termasuk Selangor, Kuala Lumpur, Melaka, Kelantan, Pahang dan tuan rumah Terengganu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...