TERKINI DI

Saturday, April 2, 2011

Bidang usahawan alternatif siswazah

Oleh: Esah Abdullah

Penuntut di institusi pengajian tinggi perlu mencari alternatif lain sebagai kerjaya tetap dengan menjadikan bidang keusahawanan sebagai pilihan.

Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Prof. Dr. Yahya Ibrahim berkata, peluang pekerjaan dalam sektor kerajaan dan swasta semakin hebat bersaing, oleh itu siswazah tidak terlalu memilih kerja.

“Bidang keusahawan satu bidang mulia yang digalakkan dalam Islam, kerana bidang ini berperanan mewujudkan jaringan pekerjaan kepada orang lain,” katanya di majlis UMT Youngpreneurs di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) petang semalam (2 April).

Katanya, program yang diadakan ini mampu mencanai hasil yang baik dan berkualiti serta memberi pendedahan tentang dunia keusahawanan serta merasa sendiri pengalaman berniaga.

Selain itu, pelajar perlu merancang halatuju kerjaya dari sekarang kerana mereka yang gagal merancang sebenarnya telah gagal sebelum melangkah ke alam pekerjaan.

“Bijak membahagikan masa antara akademik, berpersatuan, ibadah dan riadah merupakan kunci kepada segala kejayaan,” katanya.

Dalam perkara lain, UMT menyediakan tempat kepada 6,000 pelajar setiap tahun dan hasil kajian pengesanan (2009) menunjukkan 34.7 peratus graduan telah mendapat kerja manakala 18.5 peratus telah melanjutkan pelajaran lebih tinggi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...