TERKINI DI

Monday, February 21, 2011

Umat Islam Perlu Berhati-hati Memilih Kedai Makan

Oleh: Esah Abdullah

Orang ramai khususnya umat Islam di negeri ini diminta berhati-hati memilih kedai makan terutama kedai kopitiam kerana ia tidak mempunyai status sijil halal dari Jabatan Hal Ehwal Agama Teregganu (JHEAT).

“Setakat ini tidak ada satu pun kedai kopitiam yang beroperasi di negeri ini diberi status halal,” kata Pesuruhjaya JHEAT, Dato’ Shaikh Harun Ismail.

Katanya, ini berdasarkan rekod simpanan Bahagian Penyelidikan (Unit Pengurusan Halal) , namun begitu kita tidak pasti sama ada kedai ini mendapat sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Menurut Dato’ Shaikh Harun, terdapat 20 kedai kopitiam beroperasi di negeri ini serta sangat popular dikalangan masyarakat dan juga sering dikunjungi orang Islam.

Setakat ini katanya, pihak JHEAT hanya mengeluarkan sijil halal kepada sebuah restoran yang beroperasi di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) manakala kedai makan lain tidak ada tanda halal.

“Pengusaha perlu sedar dan peka kerana makanan yang dihidangkan untuk orang ramai itu perlu ada tanda halal yang boleh meyakinkan orang untuk memilih produk kita,” katanya.

Tambahnya, proses dapatkan sijil halal tidak payah paling lama dua minggu selepas penyerahan borang, kemudian penyiasatan akan dijalankan, sekiranya mematuhi peratusan dan hukum syarak pihak jabatan akan keluarkan label halal.

“Bayaran juga tidaklah mahal hanya RM200 bagi satu dapur untuk tempoh dua tahun, kemudian pengusaha perlu mengisi borang baru,” katanya.

TEGANUKITA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...