TERKINI DI

Sunday, February 27, 2011

Sehari Tanpa Beg Plastik

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH


Semua pasar raya besar dan premis terpilih seluruh negeri melalui kempen sehari tanpa beg plastik yang dilaksanakan setiap Sabtu iaitu empat kali sebulan

Orang ramai yang ingin berkunjung ke pasar raya di negeri ini diingatkan supaya membawa beg sendiri bertujuan bagi mengisi barangan yang diibeli kerana mulai Januari lalu semua premis berkenaan tidak lagi menyediakan beg plastik percuma untuk pelanggannya.

Penguatkuasaan ini diselaraskan di semua pasar raya besar dan premis terpilih seluruh negeri melalui kempen sehari tanpa beg plastik yang dilaksanakan setiap Sabtu iaitu empat kali sebulan.

“ Terdapat 13 pasar raya besar dan premis terpilih telah mengenakan caj antara 10 hingga 20 sen bagi setiap beg plastik pada kempen tanpa beg plastik setiap hari Sabtu,” kata Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Dr. A. Rahman Moktar.



Dr. A. Rahman berkata, hasil daripada caj tersebut disimpan dalam dana khas yang akan digunakan untuk program-program kepenggunaan serta kemasyarakatan yang menjurus ke arah pemuliharaan alam sekitar.

Sejak awal tahun ini katanya, sejumlah RM3,782.70 hasil jualan plastik berjaya dikumpul dan usaha ini dilihat lebih kepada mendidik orang ramai supaya tidak menggunakan langsung beg plastik.

“Kerajaan amat serius dalam hal berkaitan kesihatan rakyat dan hasil kajian, beg plastik merupakan penyumbang kepada masalah kesihatan dan pencemaran alam sekitar,” katanya.

Katanya, beg plastik dapat mengeluarkan toksik yang boleh menyebabkan masalah kemandulan kepada lelaki , sakit buah pinggang dan kanser.

“Usaha melupuskan bahan tersebut mengambil masa lama iaitu 500 tahun untuk reput, sehubungan itu penggunaannya perlu dikurangkan atau dihapus terus kerana ia menimbulkan banyak kesan negatif kepada masyarakat dan alam sekitar,” katanya.

Selain itu katanya, kajian juga menunjukkan 100,000 hidupan marin mati setiap tahun akibat termakan benda asing yang diperbuat daripada plastik atau pencemaran laut yang berpunca daripada pembuangan plastik.

TEGANUKITA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...