TERKINI DI

Thursday, February 24, 2011

Kemahiran Asas Dalam Penyembelihan

Oleh: Esah Abdullah


Peserta sedang melakukan pratikal cara sembelih yang betul ketika Bengkel Penyembelihan Halal, di UniSZA Kampus Kota, Kuala Terengganu.

Memberi pengetahuan dan kemahiran asas dalam penyembelihan haiwan mengikut hukum syarak serta pendedahan kepada masyarakat mengenai proses dan konsep pengurusan penyembelihan halal.

Penyaluran maklumat berkaitan penyembelihan halal serta isu-isu berkaitan kepentingan penyembelihan dalam konteks kesihatan umum veterinar teknologi semasa perlu didedahkan kepada umum agar tidak timbul keraguan mengenainya.

Selaku Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA), Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) mempunyai fungsi pengajaran, penyelidikan dan khidmat masyarakat melalui sumbangan berbentuk ilmu serta perkhidmatan komuniti sekitar.

“Tahun ini UniSZA akan mengadakan empat siri perbengkelan mengenai penyembelihan halal ini dan orang ramai dialu-alukan untuk membabitkan diri dalam program ini,” kata Naib Canselor UniSZA, dato’ Prof. Dr Alias Daud.



Katanya, tahun lalu UniSZA berjaya mengadakan bengkel ini dua kali dan tahun ini bercadang menambahnya kepada empat dimana peluang ini harus dimanfaatkan oleh orang ramai kerana asas pengetahuan dalam soal penyembelihan halal ini jarang diadakan oleh mana-mana agensi.



“Peserta akan diberi sijil penyertaan oleh UniSZA dan jika lulus dalam sesi penilian dan temuduga yang dikendalikan oleh panel dari Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Jabatan Perkhidmatan Veterinar dan Jabatan Kesihatan ,” katanya.

Sehubungan itu katanya, peserta yang berjaya akan dicadangkan kepada Jawatankuasa Persijilan Penyembelihan Halal Negeri Terengganu untuk perakuan dan dianugerahkan Sijil Penyembelihan.

TEGANUKITA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...