TERKINI DI

Sunday, February 27, 2011

Sambutan Maulidul Rasul Pupuk Perpaduan

Oleh: Esah Abdullah

Perarakan sejauh tiga kilometer oleh 500 penduduk dari tujuh kampung dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tepoh mewakili empat generasi, veteran, pemuda, wanita dan kanak-kanak berlangsung dalam suasana penuh muhibah.

“Kesepakatan, perpaduan dan semangat masih utuh melingkari kehidupan penduduk di sini dalam menyambut hari bersejarah dalam kalendar Islam,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tepoh, Haji Mohammad Ramli Noh.

Beliaui yang mengepalai kumpulan berselawat ke atas Rasullullah s.a.w bermula dari masjid Kampung Tepoh hingga ke masjid Kampung Pagar Ubi sejauh tiga kilometer.

Tujuh kampung iaitu Kampung Padang Hangus, Tokeng, Kampung Baru, Tepoh, Pondok Lalang, Pagar Ubi dan Kampung Raja sepakat mengadakan sambutan Maulidur Rasul ini secara bergilir-gilir bila tiba bulan Rabiul Awal.

Majlis sambutan diselit dengan ceramah agama oleh penceramah bebas, Ustaz Abdul Rashid Long yang mengupas kebesaran dan keluhuran sifat Nabi Muhammad yang perlu dijadikan teladan kepada seluruh umat Islam.

“Contohi peribadi Rasullullah yang mulia, sentiasa merendah diri serta menghormati golongan lain yang tidak sealiran dengan agama Islam,” katanya.


TEGANUKITA


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...