TERKINI DI

Saturday, February 26, 2011

Jabatan Pertanian belanja RM1.81 juta di bawah PPIK.

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH


Pengarah Jabatan Pertanian Terengganu, Encik Md Yusof Maidin.

Kerajaan negeri serius untuk melihat golongan petani di negeri ini berjaya dalam menguruskan kawasan pertanian masing-masing lebih-lebih lagi dalam mengendalikan tanaman kelapa yang kini mengalami kekurangan bekalan bahan berkenaan.

“Melalui penyelidikan dan kajian yang dijalankan oleh Jabatan Pertanian terhadap beberapa jenis kelapa ternyata kelapa hibrid mampu beri pulangan lumayan kepada petani,” kata Pengarah Jabatan Pertanian Terengganu, Encik Md Yusof Maidin.

Katanya, baka baru yang dikenali sebagai kelapa matag ini berbuah lebat antara 15 hingga 25 biji setandan dengan harga sekitar RM2 sebiji.

Mengambil kira kelebihan berkenaan jabatan telah mengagihkan 7,068 benih kelapa matag kepada pekebun kecil kelapa seluruh negeri tahun lalu.

Katanya, petani digalakkan mengantikan pokok kelapa sedia ada yang tidak produktif kepada tanaman kelapa matag yang tebal isinya dan banyak santan.



“Jabatan juga telah memperuntukan RM1.18 juta bagi tujuan penanaman semula dan pemulihan kawasan tanaman menerusi Program Pembangunan Industri Kelapa (PPIK),” katanya.

Katanya, jabatan juga sudah ada kawasan perintis penanaman kelapa matag yang sudah dimulakan beberapa tahun tahun namun penanaman secara lading masih belum dapat dilaksanakan kerana kesukaran mendapatkan benih.

TEGANUKITA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...